اقتصادبرگزیده ها

تولید پوشاک جان گرفت

تازه ترین آمارها از افزایش تولید پوشاک در کشور حکایت دارد و براساس آمار جدید برخی از کارگاه‌های پوشاک با توجه به افزایش نرخ ارز و کاهش قاچاق هم اینک دوباره فعال شده اند و تولید داخلی پوشاک 20 درصد رشد کرده است.

با افزایش قیمت ارز و به صرفه نبودن واردات پوشاک قاچاق و همچنین اقدامات انجام شده برای جلوگیری از عرضه پوشاک قاچاق توسط برخی سازمان‌ها و نهادهای مربوط تقاضا برای مصرف پوشاک تولید داخل افزایش یافته است و این موضوع به گفته دست‌اندرکاران و تولید‌کنندگان پوشاک منجر به رونق 20 درصدی تولید پوشاک شده است.
در این زمینه، رضا رحمانی وزیر صمت در جلسه هم اندیشی اخیر خود با فعالان صنعت پوشاک و نساجی، روند کنونی در کاهش واردات پوشاک و ارتقای موقعیت برندهای داخلی را کاملاً امیدوارکننده خواند. با این حال، شیرازی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران ضمن تایید رشد تولید پوشاک در 9 ماهه امسال نسبت به سال قبل که عمدتاً با استفاده از ظرفیت های خالی موجود بنگاه ها صورت گرفته، از تداوم رکود بازار خبر داده است. به گفته وی، حدود 96 درصد تولید پوشاک در تولیدی های صنفی و به عبارتی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط تولید می‌شود و تولید‌کنندگان پوشاک صنعتی تقریبا 4 درصد تولید را بر عهده دارند. وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای جلوگیری از عرضه پوشاک برندهای خارجی قاچاق گفت: این اقدامات تاثیر ملموسی در کاهش عرضه پوشاک قاچاق داشته است به طوری که تعداد زیادی از این فروشگاه‌ها دیگر پوشاک خارجی عرضه نمی‌کنند و پوشاک تولید داخل را برای عرضه جایگزین کرده‌اند. این سخنان در حالی گفته شده که دی ماه سال گذشته، سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از برآورد قاچاق 2.4 میلیارد دلاری پوشاک در کشور خبر داده بود.

پوشاک اشتغال را تکان می دهد؟
براساس اعلام مسئولان صنفی، حدود 300 هزار نفر در صنعت پوشاک مشغول به کار هستند که با افزایش تولید داخل و کاهش واردات و قاچاق پوشاک به داخل، این صنعت ظرفیت پذیرش یک میلیون شغل اضافه دیگر را نیز دارد. براساس اعلام مسئولان اتحادیه پوشاک، گردش مالی این صنعت در کشور معادل ۱۲ میلیارد دلار است. آمار قاچاق در این بخش نیز براساس اعلام مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، 2.5 میلیارد دلار در سال است. از سوی دیگر، بخش پوشاک به عنوان یک صنعت خرد و با اشتغال زایی بالا می تواند نقش مهمی در شکوفایی اشتغال در کشور داشته باشد. چنان که فقط در مشهد به عنوان دومین قطب تولید پوشاک در کشور 10 هزار واحد در این زمینه فعال هستند. همه این آمارها نشان می دهد که تمرکز بر این صنعت تا چه اندازه می تواند بر اقتصاد کشور اثرگذار باشد.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا