اقتصادویژه ها

ترکش های ترور سردار شهید سلیمانی بر بازارهای جهانی

ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران توسط نیروهای آمریکایی، بازارهای جهانی را با موجی از نگرانی و التهاب از تبعات سیاسی و نظامی این اقدام مواجه کرد.

بازار طلای جهانی که دیروز با نرخ 1526 دلار آغاز به کار کرده بود، تا بعد از ظهر دیروز 20 دلار (معادل 1.3 درصد) جهش یافت. بازار طلا به هنگام التهابات سیاسی و نظامی، بیش از پیش مورد توجه سرمایه گذاران برای فرار از ریسک قرار می‌گیرد.
بازار نفت نیز در پی نگرانی ها از تشدید درگیری ها در آسیای غربی که ممکن است به اختلال در بازار نفت بینجامد، واکنش منفی نشان داد و رشد قیمت را تجربه کرد. به گزارش اویل پرایس در این زمینه، هر بشکه نفت خام برنت، دیروز با حدود سه دلار معادل 4.3 درصد افزایش، به بیش از 69 دلار یعنی 69.25 دلار رسید. نفت تگزاس آمریکا نیز رشدی مشابه داشت و با بیش از 2.5 دلار افزایش 63.7 دلار تعیین شد. سطح خطر در حوزه نفت تا آن جا بالا رفت که دیروز منابع آگاه به دیلی استار گزارش دادند شرکت‌های نفتی آمریکایی در حال تخلیه تأسیسات خود در بصره عراق هستند.
ترور دو سردار ایرانی و عراقی مبارزه با استکبار و تروریسم، ارزش دلار در برابر ارزهای ایمن به رهبری ین ژاپن را نیز به زیر کشید. با توجه به موقعیت ژاپن به عنوان بزرگ ترین کشور وام دهنده جهان، ین اغلب در زمان تنش های جهانی، مأمنی برای سرمایه گذاران است. بر این اساس، ارزش دلار تا بعد از ظهر دیروز در مقابل ین ژاپن، بیش از 1.1 درصد افت کرد که کمترین رقم در حدود دو ماه اخیر به شمار می رود.
از سوی دیگر بورس های منطقه ای نیز به دلیل هراس از تشدید تنش در آسیای غربی و پاسخ ایران به اقدام تروریستی آمریکا روند منفی در پیش گرفتند. به گزارش خبرگزاری فارس، تا ظهر دیروز و در حالی که شاخص بورس LMSCI به عنوان بزرگ ترین شاخص آسیا و اقیانوسیه خارج از ژاپن، در معاملات اولیه به بالاترین میزان در دو سال اخیر رسیده بود، پس از انتشار خبر افت کرد. انتظار می‌رود بورس‌های اروپایی نیز پس از تشدید تنش در خاورمیانه رویکرد بازارهای آسیایی را در پیش گیرند. شاخص بورس یورو استاکس 50 ، 0.66 درصد ریخت و بورس آلمان 0.6 درصد منفی شد. شاخص FTSE نیز 0.46 درصد پایین آمد. بورس چین نیز که یکی از بهترین عملکردها را طی سال گذشته داشت به ‌رغم تلاش‌ها برای مثبت ماندن 0.2 درصد منفی شد.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا