فرهنگ و هنر

سنندج «پایتخت کتاب ایران» شد

شهر سنندج به عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران و شهرهای بم، اوز، نجف‌آباد و سمنان به عنوان شهرهای خلاق کتاب‌خوانی ایران معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری آرنا :: مراسم معرفی «هفتمین پایتخت کتاب ایران» امروز دوشنبه ۶ دی ماه ۱۴۰۰ با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی، مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی، رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، محمدعلی مرادیان، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی، مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، و قانعی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد. با رای هیئت داوران از میان ۱۹۲ شهری که در این برنامه شرکت کرده بودند، شهر سنندج به عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران انتخاب و معرفی شد و لوح افتخار و تندیس پایتخت کتاب ایران را از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. علاوه بر شهر سنندج، شهرهای بم، اوز، نجف‌آباد و سمنان نیز با رای هیئت داوران این رویداد به عنوان شهرهای خلاق کتاب‌خوانی ایران در سال ۱۴۰۱ معرفی شدند.

فراخوان هفتمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران در زمستان ۱۳۹۹ از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب اعلام شد. این طرح با مشارکت برخی از نهادهای دولتی و غیردولتی از جمله نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی، اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، کمیسیون ملی یونسکو، تشکل‌های نشر، ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور و دیگر نهادها و سازمان‌های فعال و علاقه‌مند در این زمینه اجرا شد.

شهر منتخب علاوه بر لوح تقدیر مقامات عالی‌رتبه کشوری، مجموعه‌ای از تسهیلات، اعتبارات و منابع فرهنگی دریافت می‌کند. برنامه‌های هر شهر در زمینه ترویج کتاب‌خوانی که با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی تدوین و با امضای شهردار و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه می‌شود، قابلیت شرکت در طرح پایتخت کتاب ایران را دارد. با توجه به شرایط کرونایی کشور و محدودیت‌های به‌وجودآمده، توجه و تأکید به طراحی و اجرای فعالیت در فضاهای مجازی برای غنی کردن اوقات فراغت مردم به عنوان یکی از شاخصه‌های برنامه مدنظر قرار گرفت. همچنین امسال برای حفظ سلامتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کلیه فرایندهای اجرایی به‌صورت مجازی برگزار شد.

با اعلام فراخوان هفتمین دوره برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران در زمستان ۱۳۹۹، شهرهای متقاضی شرکت در این برنامه اقدام به مستند کردن فعالیت‌های کتاب‌خوانی خود کردند و با اعلام فراخوان ارسال آثار ۱۹۲ شهر از سراسر کشور در این برنامه شرکت کردند که نسبت به دوره گذشته ۱۱ درصد بیشتر در این برنامه حضور داشتند. در این دوره استان‌های کرمانشاه با ۱۴ شهر، فارس با ۱۳ شهر و استان‌های البرز، مازندران، هرمزگان، خراسان رضوی با ۱۲ شهر بیشترین شهرهای شرکت‌کننده در این برنامه را به خود اختصاص دادند.

داوری این برنامه در سه مرحله بر اساس شاخص‌هایی همچون بهره‌گیری از مشارکت و ایجاد همگرایی میان نهادها و سازمان‌های دولتی، استفاده از مشارکت همگرایانه صنایع محلی، سازمان‌های خصوصی و مردم‌نهاد، بهره‌گیری از مشارکت همه اجزای نشر، توجه به طیف وسیعی از مخاطبان، وجود ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های اولیه برای فعال شدن در حوزه ترویج کتاب‌خوانی، کیفیت ارائه و رعایت اصول برنامه‌نویسی در نگارش طرح‌ها و برنامه، تناسب با نیازهای محلی، ارزش‌های دینی و ملی، خلاقیت، ابتکار و نوآوری، قابلیت و ضمانت اجرا و برخی دیگر از شاخص‌ها برگزار شد. داوران مرحله نیمه نهایی از ۳۶ شهر راه‌یافته به این مرحله پنج شهر بم، اوز، نجف‌آباد، سنندج و سمنان را به عنوان شهرهای برگزیده به مرحله نهایی این رویداد معرفی کردند. در داوری مرحله نهایی از میان شهرهای راه یافته به این مرحله شهر سنندج با رای هیئت داوران به عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران انتخاب شد. همچنین شهرهای بم، اوز، نجف‌آباد و سمنان نیز به عنوان شهرهای خلاق کتاب‌خوانی در سال ۱۴۰۱ انتخاب و معرفی شدند.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا