فرهنگ و هنر

همه مجریان و خبرنگارانی که از ایران مهاجرت کردند؛ از «مزدک» تا «فرناز»

از اتفاقات سال ۸۸ تا اوضاع اقتصادی یک دهه اخیر و مشکلات دیگری که برای مجریان و خبرنگاران وجود داشت، مجریان و خبرنگاران تصمیم گرفتند مهاجرت کنند

آرنا نیوز :: از اتفاقات سال ۸۸ تا اوضاع اقتصادی یک دهه اخیر و مشکلات دیگری که برای مجریان و خبرنگاران وجود داشت، مجریان و خبرنگاران تصمیم گرفتند مهاجرت کنند.حال با برخی از مجریان و خبرنگارانی که مهاجرت کردند میپردازیم

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر آرنا ، خبرنگاران و هنرمندان و ورزشکاران و تحصیل کرده ها و سرمایه گذارانی که از ایران به کشورهای مختلف جهان مهاجرت می کنند، همگی هدف مشترکی ندارند و هستند افرادی که صرغفا به منظور کسب حق شهروندی و گذرنامه دوم، به کشورها مراجعه کرده و سپس راهی ایران یا کشور ثالثی برای کسب و کار و زندگی و تحصیل می شوند.

در چند دهه اخیر، هر سال شاهد روند صعودی مهاجرت از ایران بودیم و به نظر می رسد اوضاع فلاکت بار اقتصاد کرونا زده امروز ایران با دلار بالای ۲۲۰۰۰ تومان، اکثریت را به رهایی از وضع موجود، ترغیب کرده است. خیلی‌ها در سالهای اخیر از ایران رفته اند و بازگشته اند یا اصلاً قصد بازگشت ندارند. در بین اهالی کوچ، خبرنگاران چون در رصد روزانه و هفتگی مخاطبان هستند، بیش از دیگران، رفتن و آمدنشان به چشم می آید.

از اتفاقات سال ۸۸ تا اوضاع اقتصادی یک دهه اخیر و هیاهوهای سیاسی و فرهنگی و هنری، همه سبب شد تا بعضی خبرنگاران، راهی بی بی سی فارسی، بعضی من و تو و دیگران راهی ایران اینترنشنال و ردایو فردا شوند. صدای آمریکا نیز مقصد سختی برای بسیاری از خبرنگاران داخلی بود.

از مطرح ترین خبرنگارانی که در سال های اخیر از کشور مهاجرت کرد و به نظر می رسد کوچ بی بازگشتی را در برنامه خود قرار داده است، مزدک میرزایی، گزارشگر مطرح برنامه های فوتبالی شبکه ۳ سیما است. او به ایران اینترنشنال رفت و با برنامه هت تریک، همکار فرشید منافی، مهدی رستم پور و دیگر خبرنگاران ایرانی شده است.

مزدک میرزایی از خبرنگارانی که مهاجرت کردند در برنامه هت تریک در شبکه ایران اینترنشنال

مزدک میرزایی مثل مهناز افشار، خیلی شیک از ایران رفت و وقتی در اروپا بود، خبر پیوستنش به این شبکه را رسانه ای کرد. او گفته بود که ماهانه ۱۰ برابر حقوق صداوسیما، درآمد دارد و الان با وضعیت پوند سی هزار و اندی تومان، احتمالاً درآمدش بیشتر هم شده است. دستمزدهای ماهانه خبرنگاران ایرانی ایران اینترنشنال تقریبا ۲ برابر بی‌بی‌سی فارسی است.

مهدی رستم پور از دیگر خبرنگارانی است که مهاجرت کرده اند. او در شبکه خبر و رادیو ورزش فعالیت داشت و در جام جم نیز شناخته می شد. از مسابقات جهانی کشتی در دانمارک در سال ۲۰۰۹ میلادی به کشور بازنگشت و درخواست پناهندگی داد. اکنون به عنوان خبرنگار آزاد فعالیت دارد. فرشید منافی، خبرنگار و گوینده رادیو جوان، با برنامه روی خط، مخاطبان زیادی دست و پا کرده بود. او هم از ایران رفت به رادیو فردا پیوست.

احمد صمدی خبرنگار واحد مرکزی خبر که به ایران اینترنشنال پیوست

احمد صمدی خبرنگار اعزامی واحد مرکزی خبر به لوازن سوئیس در جریان مذاکرات هسته ایران با گروه ۵+۱ بود

نیلوفر پورابراهیم از خبرنگارانی که از ایران مهاجرت کردند و برای صدای آمریکا کار می کند

احمد صمدی و نیلوفر پور ابراهیم، دو خبرنگار ایرانی هستند که در سال ۱۳۹۸ به ایران اینترنشنال پیوستند. موضوعی که با توییت جنجالی مرتضی غرقی، خبرنگار شبکه خبر و مجری برنامه بدون مرز نیز مواجه شد و از اینکه به لندن مهاجرت کردند، ابزار تأسف کرد.

مهاجرت اسماعیل فلاح به انگلیس نیز فعلاً تکذیب شده است.

فرناز قاضی زاده مجری شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی، گزارشگر سابق برنامه کاوش شبکه یک سیما و ژورنالیست در روزنامه‌های حیات نو و زن و هم میهن در دهه هفتاد شمسی بود.

خبرنگاران و روزنامه نگاران مقیم ایران که در ۲۰ سال اخیر از کشور مهاجرت کردند، مثل فرناز قاضی زاده (مجری بی بی سی فارسی) و مسیح علی نژاد (مجری صدای آمریکا)، صدها نفر را شامل می شود. اما به دلیل عدم نیاز به نام بردن افراد و سابقه کاری قبلی و فعلی آن ها، صرفاً چهره‌های مطرح تلویزیونی و رادیویی را در این گفتار ارائه کردیم. به امید انکه شرایط کاری و زندگی برای همه ایرانیان در ایران عصر ۱۴۰۰ بهتر از ایران قرن چهاردهم هجری شمسی باشد.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا