فرهنگ و هنر

موافقان و مخالفان «فوق‌ لیسانسه‌ها» چه می‌گویند؟

سومین فصل از سریال کمدی سروش صحت در حالی به پایان رسید که نظرات متفاوتی نسبت به آن در میان مخاطبان تلویزیون وجود داشت.
«فوق لیسانسه‌ها» شنبه شب به پایان رسید. سریالی که هر چند مخاطبان خودش را داشت اما واکنش‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی نسبت به سریال وجود دارد، نشان می‌دهد این فصل از این سریال نتوانسته به اندازه فصل‌های قبل مخاطبانش را راضی نگه دارد. سروش صحت که در دو فصل قبل تمام تلاشش را برای خنداندن مخاطب با استفاده از کمدی‌های موقعیت و متن طنز فیلمنامه انجام داده بود، به نظر می‌رسد در فصل سوم برای مخاطب چندان دست پُری نداشته و تنها روی شیرینی و هنرمندی هوتن شکیبا و البته کمی هم دیگر بازیگران سریال برای خنداندن مخاطب حساب کرده بود.
این انتقادی بود که درباره این سریال در شبکه‌های اجتماعی زیاد به چشم می‌خورد و در میان نظرات کاربران خبرآنلاین هم یکی از پرتکرارترین نظرات بود.

موافقان سریال چه می‌گویند؟
در میان کامنت‌هایی که سریال «فوق لیسانسه‌ها» را با صفاتی مثل «عالی»، «خیلی خوب» و «کمی کمتر از عالی» توصیف کرده بودند برخی هم با بیان دلیل و منطق از این نوشته بودند که چرا طرفدار این سریال هستند. زهرا یکی از کاربران خبرآنلاین نوشت: «من و دخترم که هر شب منتظرشیم و کلی میخندیم دمتون گرم از دلدادگان و گرگ و میش با اون همه غصه بهتره نیم ساعتی آدم دنیا را یادش میره اکثر افرادی هم که دیدم میبینن و دوست دارن چون واقعا شخصیت‌هاش طنزشون قویه خیلی بهتر از فیلمای سینماییه که با جلف بازی طنز را اضافه میکنن که خنده که نداره گریه هم داره .»
مخاطب موافق دیگری نوشت: «خیلی عالی با سبکی نو . طنز ساده و دلچسب . من از تماشای این سریال لذت بردم. و برام عجیبه که رسانه ملی چطور به فکر شاد بودن مردم هم افتاده . ممنون از سروش صحت و هوتن شکیبا و باقی عوامل»
یکی دیگر از کاربران با عنوان حکیم رضا نوشت: «اصلا داستان خاصی نداره و فقط هدف خنداندن مردم هست حتی شده برای چند ثانیه که البته موفق بوده. ما هرچی غم هم که داریم تو زمان پخش سریال فراموش می‌کنیم و می خندیم. خیلی خوبه ولی کاش محتوا داشت. اگر می رفت عصر جدید تو دور آخر رای نمی آورد.»
رسولی هم رضایت خود از «فوق لیسانسه‌ها» را اینطور نوشت: «عاشقشم واقعا تنها فیلمی هستش که آدمو از ته دل میخندونه بخصوص حبیب»
یکی دیگر از مخاطبان سریال هم نوشت: «با شکستن خیلی از ساختارها داره لحظات طنزی رو خلق میکنه، حالا ممکنه سری‌های قبلش دوست داشتنی تر باشه ولی این سری هم خوبه از خیلی از سریال های طنزی که این سال ها تولید شده چندین درجه بالاتره . هم طنز موقعیت توش هست و هم طنز کلامی ، اینایی هم که میگن توهین به شعور ماست و ضعیفه و … ژستشو میگیرن و تو طول سال با رحمان ۱۴۰۰ و مطرب میخندند و حال میکنند»
بخش دیگری از موافقان هم دلیل رضایت خود از «فوق لیسانسه‌ها» را به سریال‌های ضعیف و گاها غمگین تلویزیون در سال‌های اخیر ربط داده بودند و بر این نکته تاکید داشتند که با توجه به شرایط این روزهای تلویزیون «فوق‌لیسانسه‌ها» سریال خوبی است. سجاد دراین‌باره نوشت: «شاید کیفیت قبل و نداشته باشه ولی نسبت به برنامه های حوصله سر بر دیگه خیلی بهتره با اختلاف»
خلاصه نظرات این عده که می‌توان آنها را در میانه نظرات کاربران به شدت موافق و به شدت مخالف قرار داد، در این نظر دیده می‌شود: «یه چیزایی مثل برف پاک کن ماشینه. بودنش رضایت ایجاد نمی کنه، ولی نبودش نارضایتی ایجاد می کنه … صدا و سیمای ما هم همینه که وجود سریال هایی مثل فوق لیسانسه ها شاید برای مخاطب رضایت ایجاد نکنه، ولی نبود همین هم قطعا نارضایتی ها رو بیشتر می کنه»
محمدحسین حسنی هم از امید برای ساخت «دکتراها» یا «فوق لیسانسه‌ها۲» اینطور نوشت: «سریال خیلی خوبی بود طنز تقریبا متفاوتی بود همه خوب بودن ولی چون حبیب (هوتن شکیبا) اخیرا خوب درخشیده بیشتر نظر مارو جلب کرد در کل آقا سروش صحت هم یکی از طنز پردازان خوب ما هستند به امید دکتراها نه نه نه ببخشید با اونا نمیشه شوخی کرد به امید فوق لیسانسه ها»

مخالفان سریال چه می‌گویند؟
مخالفان و منتقدان سریال «فوق لیسانسه‌ها» دلایل مختلفی برای انتقادهایشان دارند. آنها که تعدادی‌شان نظراتشان را با کلمات «افتضاح»، «خیلی افتضاح»، «لوس و بی‌مزه» و… بیان کرده‌اند، کِش‌دار بودن، تکراری بودن شوخی‌ها، تکیه بیش از حد روی شیرینی هوتن شکیبا، ریختن قبح اعتیاد را از مواردی می‌دانند که بعضا باعث شده بعد از تماشای یکی دو قسمت، سریال را دنبال نکنند.
یکی از کاربران خبرآنلاین درباره این سریال نوشت: «بی سر و ته. بدون داستان و بدون هدف. پرکردن وقت با هجویات و لودگی بی مزه. یک سابقه بسیار بد برای سروش صحت»
وحید یکی دیگر از مخاطبان منتقد سریال نوشت: «متاسفانه این فصل یک مجموعه پر از شوخی های تکراری و دست چندمه که به علت قابل پیش بینی بودن و سابقه چندین باره حس خاصی در مخاطب ایجاد نمی کنه و البته که هیچ خط سیر داستانی و قابل تعقیبی هم در کل مجموعه دیده نمیشه»
کاربری به نام میم هم نوشت: «از اول تا آخر سریال هیچ اتفاقی نمیفته جز یه سری حرفهای بیمزه تکراری. نصف سریال هم تو بیمارستانه. واقعا شورش رو درآوردن»
مخاطب دیگری از هدررفتن سرمایه برای ساخت چنین سریال‌هایی گلایه کرد و نوشت: «سریال ابکی با کجا قیاسش کنیم با چه سریال های مقایسش کنیم اخه بابا پول این مردم و سرمایه کشور رو صرف هر چی نکنید یعنی چی ادمای به این بزرگی ای اداهارو در میارن بابا کجای اطراف ما ادمای این شکلی هست واقعا در تعجبم»
مرتضی یکی دیگر از کاربران هم از توهین سریال به شعور مخاطب اینطور نوشت: «این سریال فاجعست. چند قسمتو کامل دیدم ولی خیلی قسمتاشو نتونستم تحمل کنم و زدم یه کانال دیگه. این سریال به شعور بیننده توهین میکنه. خیلی خسته‌کنندست و پر از لودگی. تو کل سریال حبیب عاشق میشه. اینم شد داستان؟ واقعا چرا باید بودجه صرف ساخت همچون سریال های بی مزه و فاجعه ای بشه؟ سروش صحت به آخر خط رسیده.»
و البته یکی دیگر از نظرات مخالف که شلیک انتقادش به طور مستقیم سروش صحت را نشانه گرفته و نوشته بود: «فکر کنم این یکی رو سروش صحت ننوشته، فقط مثل مهندس های ناظر زیر پروژه را امضا کرده و رفت.»
یکی دیگر از مخاطبان هم با وجودی که تلاش صحت برای ساخت یک کمدی مدرن ساختارشکن را قابل تحسین دانسته و به این موضوع اشاره کرده در ادامه نوشته: «فقط یه چیزی این وسط جا افتاده: بی‌مزه‌س! واقعا بی‌مزه و لوسه. اونجاهایی که وقت و بی‌وقت می‌زنن زیر آواز یا دابسمش می‌کنن موهای بدنم سیخ میشه از شدت چندش! ببخشیدا آقای صحت. ما دوستتون داریم ولی باورمون نمیشه این کار مال کارگردان ساختمان پزشکان و پژمان باشه»
و البته چند مخاطب هم به ماجراهای اعتیاد پدر مازیار اشاره کردند و تلاش صحت برای قبح‌زدایی از معتاد به عنوان مجرم را که در فصل‌های قبلی هم دیده می‌شد، در این فصل تبلیغ مواد مخدر دانستند و نوشتند: «قسمت سه لیسانسه ها فقط داره مواد مخدر رو تبلیغ میکنه و جز گمراه کردن ملت کاری نمی‌کنند و علنا دارن میگن برید تریاک و مواد مخدر بکشید ..اشغالترین سریاله ..کلا سریال ها مزخرف شدن.»
و در پایان کامنت کاربری به نام رهگذر را بخوانید که با خواندن نظرات دیگر مخاطبان سریال، برآیند این نظرات را اینطور می‌نویسد: «نظر اکثر هموطن ها رو خوندم، بیشتر اونها رضایت نداشتن، بعضی‌ها نگران پول مملکت بودن! (خدارو شکر که از سایر عرصه ها بی خبرن وگرنه سر به بیابون می‌گذاشتند) ، انگشت شماری هم خیلی نرم رضایت داشتن که به نظر بنده بالای ۵۰ درصد اونها دوستداران و طرفداران سروش و هوتن هستند و با رای مثبتشون میخواستن معرفتشون رو اثبات کنن، همه خیلی باحالین دمتون گرم»


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا