حوادث

«پاکسازی» به روش قاتل عنکبوتی| کارگری ساده که با افتخار 16 زن را به قتل رساند

سعید حنایی (معروف به قاتل عنکبوتی) یکی از قاتلان زنجیره‌ای ایران بود که در شهر مشهد به انجام قتل زنان خیابانی می‌پرداخت. در پرونده‌ وی 11 قتل ثبت شده بود که او پس از دستگیری خودش به 5 مورد دیگر اعتراف کرد.

به گزارش سرویس حوادث آرنا ، قرار است به زودی ساخت فیلم سینمایی “عنکبوت” به کارگردانی ابرهیم ایرج زاد کلید بخورد. طبق گفته کارگردان، محسن تنابنده تقش قاتل عنکبوتی را در این پروژه ایفا خواهد کرد. پیش بینی می‌شود با آغاز فیلمبرداری از شهریور ماه، این اثر نخستین نمایش فیلم در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر باشد.

فیلم ‌سینمایی “عنکبوت” بر اساس داستانی واقعی است و بیان کننده‌ زندگی مردی است که قصد دارد ریشه فساد را خشک کند. اما قاتل عنکبوتی واقعا که بود و چه کرد؟

قاتل عنکبوتی؛ مردی که با ادعای پاک کردن زمین زن‌ها را می‌کشت

سعید حنایی (معروف به قاتل عنکبوتی) یکی از قاتلان زنجیره‌ای ایران بود که در شهر مشهد به انجام قتل زنان خیابانی می‌پرداخت. سعید، کارگری ساده و نسبتا فقیر بود که همراه همسر و دو پسرش در خانه‌ای در منطقه‌ای فقیرنشین در مشهد زندگی می‌کرد. در پرونده‌ وی 11 قتل ثبت شده بود اما او پس از دستگیری خودش به 5 مورد دیگر اعتراف کرد. وی طی مرداد 79 تا مرداد 80 به 16 فقره قتل دست زد. شانزده زنی که به ادعای خود حنایی همگی بدکاره و خیابانی بودند.

پس از اعتراف سعید حنایی به قتلهای صورت گرفته بلافاصله پرونده تکمیل و برای رسیدگی به دادگاه ارجاع شد. 31 مرداد ماه سال 80 دادگاه حنایی برگزار شد. او ادعا می کرد که تمامی زنهای کشته شده، ناپاک و بدکاره بودند و گناه را در شهر مقدسی همچون مشهد گسترش می دادند به همین خاطر او تنها برای اجرای فرمان الهی را در روی زمین و مملکت اسلامی دست به چنین کاری زده بود.

حنایی دفاعیات خودش در دادگاه را این چنین آغاز کرد: «اسمم سعید حنایی، شغلم بنایی و متأهلم. از هفتم مرداد سال گذشته (1379) تا اکنون 16 زن را کشته‌ام، از عمل خود به هیچ وجه پشیمان نیستم و اگر دستگیر نمی‌شدم قصد داشتم تعداد قتلها را به عدد 150 برسانم.».

سعید حنایی قبل از روز دادگاه سعید در اعترافات اولیه اش عنوان کرده بود که انگیزه اش برای انجام قتلها انتقام گیری بوده است. طبق گفته‌ حنایی، روزی مردی همسرش را سوار ماشینش می‌کند و مزاحم او می‌شود. سعید که ادعا می‌کرد این حادثه اثر عمیقی روی او گذاشته بود مجاب می‌شود تا دست به کاری بزند. او در ابتدا سعی کرد تا با مردهایی که مرتکب چنین اعمالی می‌شوند برخورد کند اما زمانی که مورد ضرب و شتم از سوی آنها قرار گرفت، تصمیم گرفت هدفش را تغییر دهد و با کشتن زنهایی از این دست زمین را از گناه و آلودگی پاک کند. حنایی در دادگاه اول خود تاکید دارد که هدفش از این اقدامات، “پاکسازی” بوده است.

قاتل عنکبوتی در آخرين روزهاي عمرش هم از اقدامات خود ابراز پشيماني نكرد. او گفته بود: “تا پيش از كشتن اين آدم ها، باران نمي آمد و قحطي شده بود. همين كه اطراف حرم را از وجود زن هاي تنفروش پاك كردم، باران آمد. آن موقع فكر كردم كه باران به معني تاييد اعمال من توسط خداست.”

تنها زن نجات یافته، آدرس سعید را به پلیس می‌دهد

مژگان تنها زنی است که پا به خانه سعید حنایی گذاشته اما بعد از اینکه فهمیده قصد او چیست، توانسته بگریزد. او آخرین زنی بود که سوار موتور حنایی شده بود و با اطلاعات او قاتلعنکبوتی به دام پلیس افتاد.

مژگان که به گفته خودش یک زن خیابانی بود، در توصیف ماجرا در مصاحبه‌ای گفته بود: «او یک شال گردن داشت، آن را دور گردنم حلقه زد و فشار داد. خیلی ترسیده بودم، ابتدا با ناخن هایم، پنجه هایش را از شال جدا کردم، سپس وقتی در حالت نشسته بودم، مشتی به شکمش زدم. او با احساس درد، مرا رها کرد، به سمت در دویدم اما درها بسته بود، هراسان به سمت «سعید» برگشتم، او هم آشفته حال بود، چاره ای نداشتم، ابتدا شیشه داخل ساختمان را شکستم، مرد خیلی ترسیده بود، التماس کنان خواست آرام باشم تا در را باز کند». او می فهمد که سعید ترس از آبرو دارد و با کمک همین امر، می تواند از دست سعید بگریزد.

چندی بعد پلیس مژگان را دستگیر می‌کند. او که روزنامه نمی خوانده و از ماجرای قاتلعنکبوتی بی خبر بوده، ابتدا منکر شناختن سعید می شود اما وقتی ماجرا را می فهمد طی یک بازجویی به سوءقصد به جانش اقرار می‌کند. با آدرسی که ماموران از وی گرفتند، موفق به دستگیری سعید حنایی شدند.

روش قاتل عنکبوتی؛ خفه کردن با روسری

حنایی در مورد چگونگی قتلها در دادگاه گفته بود : “تمامي افرادي كه من با موتور يا ماشين به منزل آوردم ، با خواست خود و بدون ارايه كارت مي‌آمدند… من با اين افراد كه داراي چهره‌هايي مشخص و متمايز از ديگران بودند، صحبت كرده و با آنها مبلغي را طي مي‌كرديم و پس از آوردن آنها به منزل در يك حركت غافلگيرانه از پشت سر به آنها حمله كرده و گلوي آنها را مي‌فشردم و پس از يك تا 2 دقيقه با روسري به طور كامل آنها را خفه كرده، در چادرشان مي‌پيچيدم.”

حنایی با بيان اين كه به غير از مقتول اول كه داراي يك حلقه، يك گردنبند و 10 هزار تومان پول بود، كل مبالغ 15 مقتول ديگر را 3900 تومان به همراه 5 بليت اتوبوس بود. او گفته بود: “من مبلغ 3900 تومان را نيز صرف خريد لاستيك براي موتورم كردم كه براي حمل و نقل اين زنان مشكلي نداشته باشم

روایت سردار مومنی؛ سالها بعد از اعدام قاتل عنکبوتی

در همین خصوص سردار اسکندر مومنی فرمانده وقت انتظامی خراسان بزرگ، مدتی پیش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان به بازخوانی این پرونده پرداخت و گفت: ” زمانی که در خراسان مشغول فعالیت شدم، در این استان میزان ناامنی خیلی زیاد بود. اشرار حتی در قوچان ورود کرده بودند و ما عملیات های زیادی برای ایجاد امنیت در این منطقه انجام دادیم.”

وی افزود: “یکی از پرتلاطم ترین دوران بعد از پیروزی انقلاب در سال های 70 تا 80 همین قتل های عنکبوتی بودند که در خراسان رخ داد. اگر بخواهیم ماجرا را تعریف کنیم که با چه شیوه و تدابیری او را دستگیر کردیم یک کتاب می شود . این پرونده بسیار پیچیده بود چرا که قاتل تنهای تنها بود، به همین دلیل دیر دستگیر شد. سعید حنایی فرد بسیار باهوشی بود. من خودم با او صحبت کردم. از هوش خیلی بالایی برخوردار بود.”

وی ادامه داد: “زمانی که فرمانده انتظامی خراسان شدم حدود 12 قتل انجام داده بود. ما با تمهیدات و کمک خداوند شیوه گذشته را تغییر دادیم و تکنیک ها و روش های جدیدی پیش گرفتیم تا توانستیم او را دستگیر کنیم.”

آیا سعید حنایی به زنان تجاوز هم کرد؟

بعد از افشای ماجرای سعید حنایی بسیاری به گمانه زنی‌های مختلف در مورد این قضیه پرداختند. بسیاری حتی این ادعا را داشتند که قاتل عنکبوتی قبل از قتل زنان، به آنها تجاوز می‌کرده است. با این حال، این ادعا توسط خود او رد شد. حنایی در دادگاه، پس از چند بار سوال و جواب در مورد این قضیه که آیا با زنانی که ربوده بود، رابطه‌ جنسی هم بر قرار کرده است یا خیر، گفت:

“به هیچ وجه، هیچ نوع عملیات زشت جنسی نداشتم. فقط به آغوش گرفتن فرد مقابل بسنده می‌کردم در عین حال که شدت اشمئزاز و تنفر من در موقع انجام همین عمل در آغوش گرفتن خالی هم بسیار معلوم و واضح بود. حتی یکبار که یکی از آنها را فقط در آغوش گرفتم و نه بیشتر، تا نیم ساعت در حال گریه کردن و استغفار بودم و او هم فهمید من دارم گریه می کنم .”

با این حال بسیاری تاکید دارند که حنایی قبل از قتل، به برخی از این زنان تجاوز هم کرده است.

اعدام؛ آخرین برگ پرونده‌ قاتل عنکبوتی

طبق گفته‌ برخی خبرنگاران، سعيد حنايي تا روز قبل از اجرای حکم، از زمان اعدام خود خبر نداشت. و پس از اطلاع نیز به قاضي حجت الاسلام غلامرضا منصوري و محمد مسگراني نماينده مدعي العموم به تندي ناسزا گفته و توهين كرده بود و سعی داشت با سرو صدای زیاد جو بازداشتگاه را به هم بریزد.

با این حال، سرانجام حکم اعدام عامل قتلهای عنکبوتی به جرم قتل ۱۶ زن در شهر مشهد سحرگاه ۲۸ فروردین ۱۳۸۱ با حضور مقامات قضایی، اولیای دم و مأموران نیروی انتظامی در محوطه زندان مرکزی مشهد اجرا شد.

فرزند سعید: راه پدرم را ادامه می‌دهم

در همان سالها، درباره روند دادگاه‌های سعید حنایی مستندی ساخته شد. کارگردان فیلم درباره‌ تاثیر این فیلم بر روی خودش گفته بود: “من در عرض یک روز با همسر، مادر، فرزند، برادران و دوستان حنایی مصاحبه کردم. صراحت آنها در دفاع از یک جنایتکار و بی‌ارزش دانستن زندگی 16 قربانی او به دلیل این که روسپی بودند، مرا شگفت زده کرد. تکان دهنده‌ترین قسمت فیلم برای من هنوز صحبت‌های فرزند حنایی است که می‌گوید به راه پدرش ادامه خواهد داد.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا