حوادث

تعداد باور نکردنی جان باختگان تصادفات؛ راهور: دولت موضوع را جدی نمی‌گیرد

بنابر آمار ارائه شده توسط سازمان پزشکی قانونی کشور، در سه سال گذشته (96 تا 98) 51 هزار و 114 نفر بر اثر سوانح رانندگی در کشور جان خود را از دست داده اند

به گزارش سرویس حوادث آرنا ، رئیس پلیس راهور ضمن انتقاد از عدم هم‌افزایی دستگاه‌ها برای تحقق کاهش تلفات رانندگی، گفت: احساس می‌کنم که دولت به عنوان دغدغه جدی با این پدیده برخورد نمی‌کند و در همین دولت تا کنون بیش از 51 هزار نفر در تصادفات کشته و بیش از یک میلیون نفر مصدوم و قطع عضو شده اند.

• به کانال تلگرام و پیج اینستاگرام آرنانیوز بپیوندید …  ⇒

بنابر آمار ارائه شده توسط سازمان پزشکی قانونی کشور، در سه سال گذشته (96 تا 98) 51 هزار و 114 نفر بر اثر سوانح رانندگی در کشور جان خود را از دست داده و یک میلیون و 50 هزار و 730 نفر نیز بر اثر تصادفات رانندگی مصدوم شده‌اند.
بنابر این آمار، تعداد متوفیان ناشی از سوانح رانندگی در سال 96، 16 هزار و 984 نفر، در سال 97، 17 هزار و 183 نفر و در سال گذشته، 16 هزار و 947 نفر اعلام شده است.

همچنین آمار مصدومان ناشی از تصادفات نیز به ترتیب در سال 96، 335 هزار و 995 نفر، در سال 97، 367 هزار و 451 نفر و در سال گذشته، 347 هزار و 307 نفر بوده است.

باتوجه به این آمار می‌توان گفت در سه سال اخیر تعداد متوفیان ناشی از حوادث رانندگی تقریباً در بازه 17 هزار نفری ثابت مانده و عملاً کاهش چشمگیری نداشته است.

پلیس راهنمایی و رانندگی سال گذشته اعلام کرد که کاهش حوادث ترافیکی با هدف کاهش دو هزار کشته از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای سال 98 بوده اما این برنامه محقق نشد.

سردار سیدکمال هادیانفر در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری تسنیم درباره عدم کاهش چشمگیر تلفات سوانح رانندگی و تحقق برنامه پلیس برای کاهش دو هزار کشته در سال 98، با اشاره به نقش 33 دستگاه در بحث جان‌باختگان ناشی از تصادفات اظهار کرد: در این رابطه هشت دستگاه نقش اصلی دارند؛ بخش زیادی از تلفات سوانح رانندگی در حین تصادف، بخشی حین انتقال و تعدادی نیز در بیمارستانها روی می‌دهد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی افزود: همکاری خود مردم، رعایت قوانین و مقررات و هم‌افزایی دستگاه‌ها و سازمانها با یکدیگر برای کاهش جان‌باختگان سوانح رانندگی حائز اهمیت است؛ هر سازمانی (33 دستگاه) باید در حوزه کاری خود مشارکت لازم را داشته باشد و به عنوان دغدغه جدی برای تحقق این امر گام بردارد.

وی تصریح کرد: احساس می‌کنم دولت به عنوان دغدغه جدی با این پدیده برخورد نمی‌کند، در کمیسیونی که برای مدیریت ترافیک و کاهش سوانح با حضور رئیس‌جمهور برگزار شود باید طرح و تعهد سازمانها مورد بررسی قرار گیرد اما متأسفانه این اتفاق صورت نمی‌گیرد.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: تلاشهای صورت گرفته برای کاهش تلفات سوانح رانندگی به صورت جداگانه انجام می‌شود و هم‌افزایی به صورت جدی در این رابطه وجود ندارد، به طور مثال در طرح نوروزی پلیس راهور، هشت سازمان از جمله پلیس، وزارت راه (سازمان راهداری)، اورژانس، هلال‌احمر، امداد و نجات، حوزه بیمارستانی (تروما) فعالیت دارند و هماهنگی صورت می‌گیرد.

هادیانفر با اشاره به برنامه پلیس راهور برای کاهش دو هزار کاهش تلفات رانندگی در سال 98، گفت: این موضوع در قانون برنامه ششم پیش‌بینی شده (کاهش 31 درصدی جان‌باختگان سوانح رانندگی) است و تمام دستگاه‌ها باید برای تحقق آن نقش ایفا کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ضمن انتقاد از دستگاه‌هایی که برای کاهش جان‌باختگان سوانح رانندگی نقش ایفا نمی‌کنند، بیان کرد: پلیس به تنهایی نمی‌تواند در این رابطه معجزه کند.

این مقام انتظامی در پاسخ به این سؤال که آیا دستگاه‌های کم‌کار در زمینه کاهش تلفات سوانح رانندگی توسط پلیس راهور به دستگاه قضائی معرفی خواهند شد؟ گفت: ما در این رابطه درخواست خود را ارائه داده و گفته‌ایم که سازمانهای نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود پیدا کنند، سال گذشته جلسه‌ای با عزیزان در سازمان بازرسی کل کشور داشتیم و از آنها خواستیم به موضوع ورود پیدا کنند البته نه برای برخورد سلبی بلکه برای اقدامات ایجایی و اینکه برای رفع مشکل سازمانها برای انجام مأموریت‌شان کمک کنند.

هادیانفر خاطرنشان کرد: به طور مثال صداوسیما عنوان می‌کند منابع مالی‌اش کم است، باید در این زمینه کمک صورت گیرد، چه میزان باید دولت به آنها کمک کند؟ صداوسیما بهترین و بیشترین گزینه در بحث “فرهنگ ترافیک” است، صداوسیما باید فعال‌تر برخورد کند، چطور با تبلیغات یک محصول به طور مثال هزار و 500 درصد، خرید آن افزایش پیدا می‌کند اما چرا برای جان مردم صحبت نمی‌کنیم؟ از مخاطرات رانندگی و معلولیتهای ناشی از تصادفات نمی‌گوییم؟

رئیس پلیس راهور، آموزش به مردم را از موارد حائز اهمیت در فرهنگ ترافیک و رانندگی برشمرد و یادآور شد: به طور مثال صداوسیما عنوان می‌کند منابع‌اش کم است لذا باید دولت جلسه بگذارد و ببیند که چقدر منابع به صداوسیما تخصیص یافته و چه مقدار دیگر احتیاج به کمک دارد.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا