حوادث

گسل مشا همچنان پایتخت را تهدید می‌کند

گسل مشا که نسبتا پرقدرت است فشار زیادی روی پوسته زمین ایجاد کرده که هر لحظه امکان آزاد شدن تا ۷ ریشتر را دارد و می تواند گسل شمال تهران را نیز تحریک کند

به گزارش سرویس حوادث آرنا ، «رضا کرمی محمدی»رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اظهار داشت: گسل مشا که نسبتا پرقدرت است فشار زیادی روی پوسته زمین ایجاد کرده که هر لحظه امکان آزاد شدن تا ۷ ریشتر را دارد و می تواند گسل شمال تهران را نیز تحریک کند.

• به کانال تلگرام و پیج اینستاگرام آرنانیوز بپیوندید …  ⇒

وی افزود: خیلی خوش شانس هستیم که هر چند وقت یکبار زلزله ای در تهران رخ می دهد و این زمین لرزه ها با کمترین تخریب و تلفات تمام می شود.

وی با بیان اینکه این زمین لرزه های کوچک می تواند یک هشدار جدی باشد افزود: در زمان هایی که زمین نمی لرزد باید بصورت دائمی روی موضوعات مختلف مواجه با زلزله کار کنیم که مانور و آموزش مستمر پس از زلزله می تواند از برنامه های جدی باشد.

رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه باید به سمت کار سیستماتیک رویم ادامه داد: در سطح شهرداری تهران اقدامات خوبی در شناسایی مراکز امن و همچنین مقاوم سازی ساختمان ها انجام شده اما در قانون جدید مدیریت بحران کشور مسئولیت مابقی برنامه ها در این بخش بر عهده ستاد مدیریت بحران کلانشهر تهران که وزیر کشور ریاست این ستاد را بر عهده دارد باید پیگیری و انجام شود.

وی ادامه داد: وقوع زمین لرزه با قدرت ۵ ریشتری مثل همین زمین لرزه که هفته گذشته روی داد در زمینه تخریب مشکلی نداشتیم و فقط چند نفر بدلیل ترس و اضطراب دچار حادثه شدند اما در زلزله ۶ تا ۷ ریشتری پایتخت با مشکلات جدی مواجه خواهد شد و باید خود را با مواجه چنین زمین لرزه هایی آماده کنیم.

مراکز امن اضطرای در همه محلات پایتخت وجود دارد

کرمی محمدی همچنین درباره وجود مراکز امن اضطراری در زمان زلزله نیز گفت: با اقدامات مناسب شهرداری هم اکنون در تمامی محلات شهر تهران این مراکز اضطراری وجود دارد و از لحاظ ایمنی در شرایط خوبی قرار دارند و از زیرساخت های اولیه نیز برخوردار هستند.

به گفته وی، شهروندان از ۳ تا ۵ روز می توانند در این مراکز اسکان داشته باشند که پس از آن باید به مراکز اسکان موقت منتقل شوند که این مراکز نیز در ۱۰ نقطه شهر تهران وجود دارد که البته به هنگام زمین لرزه شهروندان باید در جایی که هستند پناه بگیرند و از تردد خودداری کنند.

رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد: در کلانشهر تهران ۱۰۴ پایگاه مدیریت بحران داریم که امسال ۹ پایگاه جدید در مناطق مختلف پایتخت به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه در پایتخت ۱۰۵ سوله مدیریت بحران وجود دارد که تعداد ۵۴ سوله در اختیار سازمان ورزش شهرداری است گفت: در زمان واگذاری این سوله ها پروتکل هایی داشتیم که هیچ تغییر فیزیکی در این سوله ها انجام نشود و در زمان بحران این سوله ها در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار گیرد که البته طبق تصمیم کمیسیون سلامت شورای شهر تهران قرار شد که این سوله به سازمان مدیریت بحران شهر تهران واگذار شود.

کرمی محمدی یادآور شد: در دی ماه سال گذشته در جلسه سه جانبه ای با ریاست کمیسیون سلامت شورای شهر، سازمان ورزش و مدیریت بحران تشکیل و مقرر شد که موضوع واگذاری این سوله ها از سازمان ورزش به سازمان مدیریت بحران انجام شود.

به گفته وی، شورای شهر تهران نیز مصوبه ای در خصوص تخلیه این سوله ها و واگذاری به مدیریت بحران صادر کرده که امیدواریم این اتفاق هر چه زودتر با پیگیری شورای شهر انجام شود.

رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه زلزله همچنان پایتخت را تهدید می کند گفت: از لحاظ امکانات نرم افزاری و سخت افزاری باید شهر را قوی کرد که برگزاری مانور و کلاس های آموزشی از اقدامات مهم می تواند باشد.

حوالی ساعت یک بامداد ۱۹ اردیبهشت ماه زلزله ۵ ریشتری تهران و شهرهای اطراف را لرزاند.

منشا اصلی این زلزله مشا شهرستان دماوند بود که البته این زمین لرزه خسارت نداشت که البته مردی ۶۵ ساله در بومهن دماوند و همچنین دختری ۲۱ ساله در شهر تهران بدلیل ترس و اضطراب جان باختند.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا