برگزیده هاحوادث

حمله پلنگ به دو نفر در خراسان رضوی

رییس اداره حفاظت محیط زیست خواف گفت: دو کارگر یکی از شرکتهای معدنی سنگان واقع در این شهرستان دیشب مورد تهاجم یک قلاده پلنگ قرار گرفتند.

سعید توانا روز افزود: کارگران مجروح بلافاصله به بیمارستان انتقال یافته و تحت درمان و واکسیناسیون قرار گرفتند لذا با وجود جراحتهای قابل توجه این افراد با اقدام به موقع پزشکی از خطر جسته‌اند.

وی ادامه داد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست خواف هم‌اینک برای دور کردن پلنگ از محدوده کاری شرکت معدنی، به آن منطقه اعزام شده‌اند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست خواف گفت: ارتفاعات معادن سنگ آهن سنگان زیستگاه اصلی پلنگ‌ است و اینک که شرکتهای معدنی فعالیت خود را به ارتفاعات کشانده‌اند در واقع وارد قلمرو این گربه‌سان کمیاب شده‌اند لذا پلنگ به نوعی از قلمرو خود دفاع می‌کند اما در این میان جان انسانها نیز علاوه بر حفاظت از پلنگها برای ما مهم است.

وی افزود: بر اساس اعلام شاهدان عینی دو قلاده پلنگ نر و ماده و سه توله پلنگ در ارتفاعات سنگان خواف وجود دارند.

توانا ادامه داد: شرکتهای معدنی از سگ برای حفاظت محیط کاری خود استفاده می‌کنند در حالی که سگ غذای لذیذی برای پلنگ محسوب می‌شود و پارس آن نیز پلنگها را به خصوص در شب به سمت خود می‌کشد. باید از تدابیر دیگری برای حفاظت جان کارگران بهره گرفت. به این منظور رکتهای معدنی باید ضمن افزایش تعداد نورافکن‌ روشنایی نسبت به کاهش نوبتهای کاری شبانه و نصب کیوسک‌ متعدد در ارتفاعات و نقاط رفت و آمد پلنگ اقدام کنند.

مجموعه کانسارهای سنگان در وسعتی به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در فاصله ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارند. مجتمع سنگ‌آهن سنگان با ذخیره یک میلیارد تن یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌آهن در ایران است.شهرستان ۱۴۰ هزار نفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

مرکز شهرستان ۱۵۰ هزار نفری خواف در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

ش از این نیز در پی انتشار فیلمی در خصوص مشاهده یک قلاده پلنگ در منطقه سنگان خواف، ظرف یک ماه اخیر پیگیری برای حفاظت این حیوان در دستور کار اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی قرار گرفت.

کارشناسان نظارت بر امور حیات وحش این اداره پس از دریافت گزارش مشاهده پلنگ، به اتفاق محیط‌بانان شهرستان خواف به منظور پایش شبانه به محل محدوده معادن سنگان خواف مراجعه و با بررسی مسیرهای محتمل عبور پلنگ، قفس استاندارد زنده‌گیری را مستقر کردند. کارشناسان مستقر در محل پس از چهار مرحله پایش محدوده، پلنگ را مجددا در محل مشاهده و از این حیوان تصویربرداری نمودند.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومترمربعی خراسان رضوی زیر پوشش حفاظت محیط زیست قرار دارد و مساحت زیستگاههای این استان نیز دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا