حوادثویژه ها

ترس‌از آتش،‌ عروسی را عزا کرد!

وقت شام نزدیک است، مهمانان به طبقه بالای تالار به صرف غذا دعوت می‌شوند، میزها پر می‌شود هنوز چند لقمه‌ای نخورده‌اند که صدای انفجار مهیبی در تالار می‌پیچد و بعد چند نفری فریاد می‌زنند آتش…آتش…جمعیت هراسان پا به فرار می‌گذارند، ازدحام زیاد است، درهای خروج کوچک و جمعیت هراسان ،پیرمرد تاب نفس کشیدن ندارد، دست‌هایش را لابه لای جمعیت نمی‌تواند تکان دهد، دردی کشنده در قفسه سینه‌اش احساس می‌کند، نفس‌هایش به شماره افتاده… آخرین نفس او را همراهی نمی‌کند و… ۱۱ کشته و 42 مصدوم بر اثر آتش سوزی در تالار عروسی مانگه شه‌و سقز باعث بهت و ماتم کردستان و حتی تمام مردم ایران شد، این حادثه دردناک نه تنها شب تلخی را برای عروس و داماد این مراسم رقم زد بلکه بسیاری از خانواده های دعوت شده به این مراسم را عزادار کرد.

قرار دادن کپسول های گاز در آب جوش !
حسین خوش اقبال معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: حادثه آتش سوزی تالار عروسی سقز ۱۱ کشته بر جا گذشت که شامل پنج کودک، پنج زن و یک مرد است. وی ضمن ابراز همدردی با حادثه دیدگان و تسلیت به خانواده جان باختگان شایعات درخصوص امنیتی بودن این حادثه را رد کرد.خوش اقبال افزود: این حادثه در اثر نشت شیلنگ گاز متصل به بخاری به وقوع پیوست.در پی این حادثه علاوه بر کشته شدن ۱۱ نفر از مدعوین، ۴۲ نفر دیگر نیز مصدوم و توسط نیروهای امدادی و اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند که حال سه نفر از آنان وخیم گزارش شده است. در این حادثه پنج زن، پنج کودک(زیر پنج سال ) و یک مرد به دلیل ازدحام جمعیت جان باختند .رئیس سازمان آتش نشانی سقز درباره علت حادثه می‌گوید: مسئولان تالار مانگه شه‌و برای گرمایش محوطه داخلی از چندین بخاری متصل به کپسول گاز مایع استفاده کرده بودند و علت اصلی آتش سوزی نشت شیلنگ گاز متصل به یکی از بخاری‌ها بوده است. محمد دولتی اضافه کرد: برای این که مایع داخل کپسول های گاز بهتر جوشش پیدا کند و گاز به راحتی منتقل شود، آن ها را داخل آب گذاشته و شعله‌ای هم زیر این کپسول ها قرار داده بودند که طبق اعلام کارشناسان ما این شعله باعث شده تا شیلنگ انتقال گاز ذوب شود و گاز از آن نشت کند و در نتیجه موجب انفجار و آتش سوزی شود. شاید عمق فاجعه این جایی باشد که رئیس آتش‌نشانی سقز از آن پرده برداشت.دولتی اعلام کرد که هیچ کس به دلیل سوختگی ناشی از آتش سوزی کشته نشده و به محض آتش سوزی، مردم برای خارج شدن از تالار به سمت درهای خروجی هجوم ‌بردند که متاسفانه تعدادی زیر دست و پا مانده و به علت خفگی و کمبود هوا جان خود را از دست دادند و تعدادی هم مصدوم شدند. این حادثه ساعت ۲۱:۳۰ شامگاه پنج شنبه اتفاق افتاد و اگر مهمانان خونسردی خود را حفظ می‌کردند عروسی عزا نمی‌شد. چیا صالحی بابامیری شهردار سقز هم در این زمینه گفت: تلفات این حادثه ناشی از ترس و وحشت مدعوین حاضر در مراسم بوده و هیچ یک از کشته شدگان بر اثر آتش سوزی فوت نکرده بلکه در لحظه وقوع حادثه مهمانان به دلیل ترس به سمت در خروجی رفته و تجمع زیاد باعث شده تعدادی از آن ها بر زمین بیفتند و همین عامل باعث مرگ‌شان شده است.

روایت شاهد عینی
یکی از حاضران در مراسم عروسی نیز در این خصوص گفت: با جدا شدن شیلنگ گاز از کپسول، گاز مایع هم خارج و همین باعث آتش سوزی شد، در این میان چای‌پز تالار آمد و خواست جلوی نشتی گاز را به وسیله خم کردن شیلنگ بگیرد ولی شیلنگ از دستش افتاد و آتش بیشتر شد طوری که چیزی نمانده بود خودش هم آتش بگیرد. وی اضافه کرد: همزمان با آتش سوزی، برق تالار هم خاموش شد، مردم با دیدن این صحنه به سمت درهای خروجی هجوم بردند و در تاریکی شب بیشتر افراد دید نداشتند و فقط در حال خروج از تالار بودند که بچه ها و زنانی را دیدم که زیر دست و پا افتادند ولی به دلیل ازدحام جمعیت از نجات دادن آن ها عاجز بودیم. وی همچنین به این نکته قابل توجه هم اشاره کرد و افزود: درهای ورود و خروج تالار مانگه شه‌و خیلی کوچک و باریک بود و یکی از دلایل افزایش کشته شدگان همین بود البته برخی برای خروج از تالار مجبور به شکستن شیشه ها شدند. طبق گفته چند نفر از خانواده های افراد آسیب دیده این حادثه که جلوی بیمارستان امام خمینی (ره) سقز حضور داشتند، نبود کپسول آتش نشانی، استاندارد نبودن سیستم گرمایشی تالار، ترس و وحشت مردم و هجوم به سمت درهای خروجی و خاموش شدن برق تالار در هنگام آتش سوزی از جمله دلایل اصلی این واقعه دردناک است. در همین حال استاندار کردستان روز گذشته ۱۵ آذر را در استان عزای عمومی اعلام کرد و افزود: مالک تالار عروسی مانگه شه و سقز با حکم دادستان بازداشت شده است .
.


↓در شبکه های اجتماعی به آرنا نیوز بپیوندید↓

اینستاگرامتلگرام




نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا